سوابق تامین اجتماعی ( چگونه میتوانم به سوابقم اعتراض کنم؟ )

سوابق تامین اجتماعی ( راهنمای اعتراض )

راهنمای نحوه ارائه درخواست رسیدگی به ادعای اشتغال / اصلاح عنوان شغلی

اعتراض به سوابق تامین اجتماعی _ راهنمای نحوه اعتراض

 

در صورتیکه شخصی در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی اشتغال به کار داشته و کارفرما / کارفرمایان ذیربط در موعد مقرر، نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه وی به سازمان اقدام نکرده و یا عناوین شغلی بیمه‌شده در لیست‌های حق‌بیمه اشتباه درج شده باشد، امکان ارائه درخواست به منظور رسیدگی و احتساب سوابق دوره موردنظر یا اصلاح عناوین شغلی، به شرح ذیل امکان‌پذیر می‌باشد:

الف – نحوه ارائه درخواست و رسیدگی به آن

1- مراجعه متقاضی به شعبه بیمه‌پردازی یا شعبه مربوط به کارگاه موردنظر و دریافت فرم ادعای اشتغال / اصلاح عناوین شغلی، تکمیل فرم و تحویل آن به شعبه مورنظر به همراه مدارک و مستندات لازم.

توجه: علاوه بر شخص متقاضی، امکان ارائه درخواست توسط اشخاص زیر میسر می‌باشد :

- وکیل قانونی ( با ارائه وکالت نامه رسمی )
- وراث قانونی  ( در صورت فوت شخص)

2- مدارک و مستندات ارائه شده، می‌بایست مربوط به دوره ادعا باشند.

3- مدارک و مستندات پس از تطبيق با تصوير و اسکن آنها در سیستم به متقاضی اعاده می‌گردد.

4- بررسی اولیه درخواست و مدارک ارائه شده توسط شعبه ( در صورتیکه کارگاه موردنظر در محدوده شعبه دیگری باشد، درخواست به انضمام مدارک ارائه شده به شعبه موردنظر ارسال می‌گردد ).

5- طرح موضوع در کمیته‌های بررسی و احتساب سوابق و صدور رای توسط کمیته‌های یادشده.
حسب مورد، یک درخواست ممکن است در سطوح مختلف کمیته‌ها ( در سطح شعبه ، استان یا مرکز ) بررسی گردد.

6- اعلام نتیجه به متقاصی.

7- در صورتیکه ادعای اشتغال / درخواست اصلاح عنوان شغلی شخص توسط کمیته های بررسی و احتساب سوابق مورد پذیرش واقع گردید، حق بیمه مربوط به دوره مورد ادعا یا مابه‌التفاوت حق‌بیمه ناشی از تغییر عنوان شغلی، توسط شعبه محاسبه و به کارفرمای ذیربط ابلاغ می‌گردد.

8- در صورت پرداخت حق‌بیمه ابلاغ شده، سوابق موردنظر ایجاد و یا اصلاحات لازم در خصوص عناوین شغلی اعمال می‌گردد.

 

آماده انجام کارهای اداری شما در ادارات تهران هستیم. با ما در تماس باشید

 

ب – نحوه اعتراض به رای کمیته

چنانچه ذینفع به نتیجه هر یک از کمیته‌ها معترض باشد، لازم است مراتب اعتراض خود را ضمن ارائه مدارک جدید، به شعبه موردنظر ارائه نماید. در اینصورت، درخواست وی با توجه به اسناد و مدارک جدید ارائه شده، مجددا مورد بررسی قرار گرفته و پس از صدور رای توسط کمیته‌های بررسی و احتساب سوابق، نتیجه به وی اعلام می‌گردد.


ج – مستندات لازم برای ارائه درخواست

1. مدارک هویتی  مدعی :

- اصل و كپي شناسنامه
- ‏‏‏اصل و كپي كارت ملي
- اصل و كپي وكالتنامه وكيل قانوني مدعی (چنانچه مدعي بيمار يا ... باشد)
- ‏ دفترچه درمان مدعی (در صورت داشتن)

2. مدارك قابل ارایه جهت طرح ادعاي احتساب سابقه شامل تمام و يا برخی از اسناد و مدارك ذيل كه می‌بایست مربوط به دوره مورد ادعا باشند :

  1. حکم استخدامی، ارتقاء شغلی، تغییر سمت و ... در دوره مورد ادعا.
  2. قرارداد کار معتبر
  3. لیست‌های حقوق کارگاه منضم به اظهار نامه مالیاتی که به تایید اداره دارایی مربوطه رسیده باشد.
  4. دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه مندرج در دفاتر
  5. لیست‌های پرداخت حق بیمه کارگاه نزد تامین اجتماعی
  6. گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریزحقوق ماهانه مدعی ( طبق لیستهای حقوق ارسالی به بانک مورد نظر)
  7. فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی
  8. کارتهای حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
  9. کارت بهداشت صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
  10. معاینات پزشکی قبل از استخدام (موضوع ماده 90 قانون تامین اجتماعی)
  11. گواهی‌های صادره از سوی کارفرما که مبین علت عدم پرداخت حق بیمه بابت بیمه‌شده یا بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه مورد ادعا باشد.
  12. دفاتر رسمی واقعی کارگاه (دفتر روزنامه و کل و...) و یا تصویر برابر با اصل شده اوراق مربوط به اشتغال و حقوق بگیری قابل ارایه توسط مدعی، بازمانده و یا وکیل قانونی آن که مورد قبول سازمان باشد.
  13. احکام صادره از دادگاه‌ها و مدارک موجود در سایر مراجع رسمی مملکتی که به نوعی اشتغال افراد در محل کارگاه مورد ادعا مربوط به زمان مورد نظر را از آنها استنباط کرد.
  14. آراء حل اختلاف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متعاقب وقوع اختلاف بین کارگر و کارفرما صادر گردیده است.
  15. لیستهای ارسالی از اتحادیه ، صنف، سندیکا و...
  16. گزارشات بازرسان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی یا امور اقتصادی و دارایی در مورد کارگران کارگاه.
  17. کارتهای افتتاح حساب در بانکها که شغل ونشانی محل کار بیمه‌شده در آن قید گردیده است.
  18. مدارک و مستندات گواهی اشتغال صادره از سوی کارفرما. 
  19. شناسنامه کار
  20. گواهی موسسات و یا نمایندگان دولت
  21. گواهی فوت (در صورت فوت بیمه‌شده)
  22. اصل و تصویر وکالتنامه وکیل قانون مدعی (چنانچه مدعی بیمار یا تحت هرعنوان وکیل اختیار نموده باشد) و یا اینکه فوت نموده و بازماندگان وکیل اختیار نموده‌اند.
  23. سایر مدارک و مستنداتی که می‌تواند در فرآیند رسیدگی به ادعای سابقه موثر باشد.

 

آماده انجام کارهای اداری شما در ادارات تهران هستیم. با ما در تماس باشید

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها