بیمه کارفرمایان چیست؟ چطور محاسبه میشود؟ مزایا و معایب

بیمه کارفرمایان چیست؟

در قوانین بیمه کارفرمایان مانند کارمندان و کارگران، می‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی، خدمات پایه‌ای درمان، حقوق بازنشستگی و حقوق از کارافتادگی استفاده کنند. تمام ‌این موارد تحت پوشش بیمه‌ای به نام بیمه کارفرمایان قابل تهیه و خریداری است.در ادامه مقاله درباره حق بیمه و شرایط بیمه کارفرمایان صحبت خواهیم کرد.

حق بیمه قابل پرداخت بیمه کارفرمایان

با توجه به قوانین بیمه، حق بیمه کارفرمایان به طور حدودی با حق بیمه کارگری یکسان است. حق بیمه کارفرمایان مانند کارگران ۲۷ درصد بوده و نباید کمتر از حداقل دستمزد و بیشتر از دستمزد کارمندان سازمان باشد.
نکته مهمی‌ که باعث می‌شود بیمه کارگری و کارفرمایان متفاوت باشد، پوشش بیمه بیکاری است. بیمه کارفرمایان شامل بیمه بیکاری نمی‌شود.

در خصوص مطبوعات و نشریات، چنین کارگاه‌هایی از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان ۵ نفر معاف هستند.

چگونگی محاسبه حق بیمه کارفرمایان؟

محاسبه حق بیمه کارفرمایان با توجه به میزان سابقه کار کارفرما به دو مدل به شرح زیر تقسیم می‌شود:
کارفرماهایی که سابقه آن‌ها کمتر از ۱۰ سال است: در ‌این وضعیت، حق بیمه بر اساس میانگین حداقل و حداکثر پرداخت دستمزد کارفرما محاسبه و تعیین خواهد شد.
کارفرماهایی که سابقه آنها بالای ۱۰ سال است:  در‌ این وضعیت که سابقه کار کارفرما بیشتر از ۱۰ سال می‌باشد، حق بیمه با توجه به میانگین دستمزد دو سال آخر کار کارفرما محاسبه خواهد شد.

آماده انجام کارهای اداری شما در ادارات تهران هستیم. با ما در تماس باشید.

 

شرایط سنی برای بیمه کارفرمایان

حداکثر سن برای کارفرمایان ۵۵ سال و حداقل آن ۱۸ سال است. کارفرمایان با انعقاد قراردادی دو طرفه بین خود و سازمان بیمه تامین اجتماعی می‌توانند تحت پوشش‌های بیمه‌ای ‌این سازمان قرار گیرند. دقت کنید که اگر کارفرما هنگام عقد قرارداد بیش از ۵۵ سال سن داشته باشد، در صورتی که سابقه کار تامین اجتماعی داشته باشد، می‌تواند ‌این سابقه را به سن کارفرما اضافه کرد.

مزایا و معایب بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی

اجباری نبودن حق بیمه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بیمه کارفرمایان نسبت به بیمه اجباری تامین اجتماعی کارکنان است. در حقیقت، کارفرما در صورتی که حق بیمه خود را پرداخت نکند، مشمول جریمه نخواهد شد، زیرا بیمه کارفرمایان و پرداخت حق بیمه به صورت اختیاری است. همچنین کارفرما برای پرداخت حق بیمه ۳ ماه زمان دارد.
در بیمه کارفرمایان، استفاده از بیمه بیکاری امکان پذیر نیست و می‌توان ‌این مورد را جزو معایت‌ این بیمه‌نامه دانست. هر چند که بسیاری از افراد معتقد هستند که تعلق نگرفتن‌ این پوشش برای کارفرمایان بهتر است و در پایان قرارداد بر حقوق بازنشستگی تاثیر نمی‌گذارد.بعد از آشنایی با مزایا، سوال کارفرمایان از کارشناسان بیمه دات کام این است که چگونه بیمه کارفرما بگیریم؟ خب در ادامه مراحل دریافت این بیمه و برخورداری از مزایای آن را توضیح می‌دهیم.

مراحل انجام قرارداد کارفرما با سازمان تامین اجتماعی

عقد قرارداد در شعبه‌های بیمه تامین اجتماعی اولین قدم برای تهیه ‌این بیمه‌نامه است. در مرحله دوم، سازمان تامین اجتماعی شرایط کارفرما را بررسی خواهد کرد. در صورتی که شرایط کارفرما طبق قوانین باشد، تایید انجام خواهد شد.

قرارداد بیمه کارفرمایان

بعد از طی ‌این دو مرحله، کارفرما باید آزمایش‌هایی را  انجام دهد و بعد از تایید سازمان بیمه، قرارداد منعقد می‌شود. همچنین از تاریخ شروع قرارداد، حق بیمه کارفرما و کارکنان محاسبه خواهد شد. همانطور که اشاره کردیم، مهلت پرداخت حق بیمه کارفرمایان ۳ ماه است و در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارفرما معوق خواهد شد، در ‌این شرایط کارفرما مجدد باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کند.

مقایسه بیمه کارفرمایان با  بیمه مشاغل آزاد

شاید مهم‌ترین سوالی که ذهن افراد غیر کارمند را به خود مشغول کرده باشد،‌ این است که بیمه کارفرمایان بهتر از بیمه مشاغل آزاد است یا خیر؟ ‌این دو نوع بیمه چه تفاوت‌هایی دارند؟ مزیت‌های هرکدام به چه صورت است؟
پاسخی که می‌توان برای ‌این سوالات داشت، ‌این است که هر دو نوع بیمه پوشش‌های بسیار مفیدی دارند که افراد با توجه به شرایط خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. در مورد بیمه کارفرمایان می‌توان گفت که پرداخت حق بیمه به میزان ۲۷ درصد دستمزد توافق شده است.

پرداخت حق بیمه سازمان تامین اجتماعی

هنگامی‌که کارفرما تصمیم به انتخاب بیمه کارفرمایان داشته یا برای کارمندان خود قصد واریز حق بیمه داشته باشد، از دو طریق می‌تواند حق بیمه را پرداخت کند. ‌این دو روش به شرح زیر است:

 الف) مراجعه به کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی و دریافت فیش واریزی حق بیمه

در‌ این روش بیمه‌گزار به کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و با در دست داشتن لیست بیمه خود، تمام کارکنان خود را که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند به سازمان تامین اجتماعی معرفی می‌کند و فیش واریزی را پرداخت خواهد کرد.

 دریافت برگه پرداخت حق بیمه با مراجعه به پرتال سازمان تامین اجتماعی

ب) در روش دوم، ۷ نوع پرداخت غیر حضوری حق بیمه امکان پذیر است:

  • پرداخت حق بیمه از طریق وب سایت تامین اجتماعی
  • پرداخت حق بیمه از طریق ‌اینترنت بانک ملت و‌اینترنت بانک رفاه کارگران
  • واریز حق بیمه از طریق خودپرداز (دستگاه‌های ATM)
  • پرداخت حق بیمه از طریق موبایل با کدهای USSD
  • پرداخت حق بیمه از طریق تلفن بانک
  • واریز حق بیمه از طریق دستگاه‌های کارتخوان (P.O.S)
  • پرداخت حق بیمه از طریق موبایل و با اپلیکیشن سازمان تامین اجتماعی

نکته: شما برای پرداخت حق بیمه به شناسه قبض خود نیاز دارید، پس دقت کنید شناسه قبض خود را فراموش نکنید.

آماده انجام کارهای اداری شما در ادارات تهران هستیم. با ما در تماس باشید.

 

https://B2n.ir/e36533 لینک خبر

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها