مکاتبات اداری - 11 نکته مهم و کلی در نوشتن متن نامه

مکاتبات اداری 

 

در نوشتن نامه های اداری سه اصل را در نظر داشته باشید. ۱- دقت (درستی) ۲- اختصار ۳- وضوح (روشنی)
فراموش نکنید که هدف رسیدن به خواسته ای مشخص در کمترین زمان ممکن است.

نکات کلی که در نگارش متن اصلی باید رعایت کنید :

  • از زیاده گویی پرهیز کنید.
  • کلمات احساسی استفاده نکنید.
  • مختصر و صریح بنویسید. حاشیه پردازی نکنید.
  • تعارف را کنار بگذارید ولی احترام را حفظ کنید.
  • با تقسیم نامه به چندین جمله و بند (پاراگراف) و استفاده از اعداد و ارقام ، مفاهیم نامه را از یکدیگر جدا کنید تا نامه قابل درک تر باشد.
  • از نشانه های قراردادی (ویرگول، نقطه و ..) درست و به جا استفاده کنید.
  • از حشو (به کار بردن واژه هایی که هم معنی هستند) خودداری کنید.
  • در نامه های اداری به هیچ وجه از کلمات و جملات عامیانه استفاده نکنید.
  • از کلماتی استفاده کنید که مخاطب در فهم آنها مشکل نداشته باشد.
  • ترجیحا یک موضوع را مطرح کنید؛ و چنانچه ناگزیر به نوشتن چند موضوع در یک نوشته اداری هستید ابتدا موضوع اصلی و سپس پیام های فرعی را بیاورید.
  • بر اساس سلسله مراتب و نوع محتوای نامه، از عبارات مناسب استفاده کنید.

ادارینو، با بیش از 10 سال سابقه در انجام کارهای اداری در ادارات تهران در خدمت شما است.

با ما تماس بگیرید

منبع: https://B2n.ir/w34250

نوشته های اخیر

دسته بندی ها